Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Ačkoliv jsou vozidla systémem ABS vybavována automaticky až v posledních letech, jde o poměrně starý vynález - pochází z roku 1929, vynalezl ho Francouz Gabriel Voisine.
Jak to funguje, jaký je princip ABS:
ABS neustále vyhodnocuje rychlost jednotlivých kol vozidla. Z rychlosti diagonálně umístěných kol pak určuje tzv. referenční rychlost vozidla, kterou porovnává s otáčkami kol. Pokud systém zjistí, že při brždění rychlost kol neodpovídá referenční rychlosti vozidla, odpustí tlak v brzdovém systém u pomalejšího kola bez ohledu na to, zda je brzdový pedál stisknut či nikoliv. Laicky řečeno ABS hlídá, aby při brždění nedošlo k zablokování některého z kol, což by mohlo znamenat smyk. Pokud vyhodnotí zablokování a nebo neodpovídající zpomalení, tlak na brudu kola uvolní. Jde přitom o velmi rychlý proces, uvádí se, že za jednu vteřinu je ABS schopno kolo uvolnit až 18x. V praxi se to při brždění projevuje známým "pumpováním" pedálu.
Na závěr je nutné vyvrátit jeden vžitý mýtus. ABS za běžných podmínek nezkracuje brzdnou dráhu vozidla. Naopak - na suché vozovce může dojít i k mírnému prodloužení brzdné dráhy a to zhruba o 4%. Na mokré vozovce, sněhu či při náledí však může dráhu mírně zkrátit.
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.