ABS


Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes

Ačkoliv jsou vozidla systémem ABS vybavována automaticky až v posledních letech, jde o poměrně starý vynález - pochází z roku 1929, vynalezl ho Francouz Gabriel Voisine.


Jak to funguje, jaký je princip ABS:
ABS neustále vyhodnocuje rychlost jednotlivých kol vozidla. Z rychlosti diagonálně umístěných kol pak určuje tzv. referenční rychlost vozidla, kterou porovnává s otáčkami kol. Pokud systém zjistí, že při brždění rychlost kol neodpovídá referenční rychlosti vozidla, odpustí tlak v brzdovém systém u pomalejšího kola bez ohledu na to, zda je brzdový pedál stisknut či nikoliv. Laicky řečeno ABS hlídá, aby při brždění nedošlo k zablokování některého z kol, což by mohlo znamenat smyk. Pokud vyhodnotí zablokování a nebo neodpovídající zpomalení, tlak na brudu kola uvolní. Jde přitom o velmi rychlý proces, uvádí se, že za jednu vteřinu je ABS schopno kolo uvolnit až 18x. V praxi se to při brždění projevuje známým "pumpováním" pedálu.


Na závěr je nutné vyvrátit jeden vžitý mýtus. ABS za běžných podmínek nezkracuje brzdnou dráhu vozidla. Naopak - na suché vozovce může dojít i k mírnému prodloužení brzdné dráhy a to zhruba o 4%. Na mokré vozovce, sněhu či při náledí však může dráhu mírně zkrátit.


 

ukázka fungování ABS je patrná z tohoto demo videa
Portál Chcižít.cz je na Facebooku - děkujeme za podporu!
Klikněte na To se mi líbí

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.


Rady a tipy

Rozdíl v rychlosti 10 km/h je ve městě osudový

Víte, že rozdíl v brzdné dráze u osobního auta jedoucího 50 a 60 km/h je 9 metrů, tedy více než délka dvou obvykle širokých přechodů pro chodce. V praxi to…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
© Chcižít.cz | 2000 - 2024 | Vyrobil INET-SERVIS.CZ Kontakt | Nastavení cookies