Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Každý správný motorista ví, že si musí před jízdou zapnout bezpečnostní pás. Určitě jste se ale setkali s typickou a otřepanou frázi: "Jedu jen kousek, to nemá cenu" nebo "Zbytečný". Toto je potom ta skupina jedinců, kteří se domů díky své pohodlnosti a nezodpovědnosti již nevrátí. A přitom stačí jediné cvaknutí.
Zapnutím bezpečnostních pásů si své životy ochraní až 90% motoristů. Bohužel, spolucestující na zadních sedadlech asi stále ještě nepochopili, že i oni se musí poutat (pouze 50 až 60% z nich použije bezpečnostní pás). V případě dopravní nehody ohrozí nejen sebe, ale i posádku sedící na předních sedadlech. Podle crash testů nepřipoutaný spolucestující vylétne při nárazu do sedačky řidiče, zdeformuje opěru sedadla a tím zásadně ovlivní biomechanické zatížení řidiče během nárazu. Řidič by tak díky jeho nezodpovědnosti utrpěl velmi vážné poranění hlavy, krku, hrudníku a páteře.
Nepřipoutaný člověk, který v padesátikilometrové rychlosti narazí hlavou na čelní sklo nebo volant se vystavuje stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Mimo rozbité hlavy si o volant ještě zlomíte žebra, stehenní kost, pánev, poškodíte životně důležité orgány a způsobíte vnitřní krvácení.
Kdo se nerad poutá
Ze statistik vyplývá, že s používáním bezpečnostních pásů má problém 91% mužů. Ženy jsou v tomto směru na opačném konci hodnocení, kdy je nepoužívá pouze 9% z nich. Pokud se podíváme na řidiče, u kterých bylo zjištěno, že nebyli před jízdou připoutání, tak největšími hříšníky byli ti, jež se vezli V Mercedesu, Audi nebo BMW.
Správné použití bezpečnostních pásů
- pás by měl být připevněný přes rameno a hruď, v žádném případě ne přes krk
- pod pásy nepatří ostré a tvrdé předměty, při nehodě by vás mohly vážně zranit
Samotný airbag vás neochrání
- airbag sám o sobě vás v případě nehody nezachrání, při nezapnutých pásech vás může dokonce zabít
- airbag je pouze doplňkem bezpečnostních pásů
- rychlost jeho nafouknutí v případě nárazu je kolem 0,1 sekundy
Účinnost bezpečnostního pásu řidiče automobilu
Druh srážky Účinnost (v %)
Čelní 43
Boční 39
Zezadu 49
Převrácení 77
Zdroj: ibesip.cz
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.