Region: Olomoucký kraj
Město: Olomouc
Datum nehody: 17.3.2019, další nehody ze dne 17.3.2019, dopravní nehody dnes
Zdroj: BESIP
Někteří řidiči i jejich spolujezdci stále podceňují bezpečností pásy. Na to, že nebyli připoutáni, nedávno doplatila i posádka felicie v Jeseníku - po nárazu do stromu dva mladíci na místě zemřeli, jejich spolujezdkyně se vážně zranila. Ze statistik přitom jasně vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. Nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než ti připoutaní.
Jedna z tragických nehod se stala 17. března 2019 v Jeseníku, kde 24letý řidič s vozem Škoda Felicia přejel do protisměru a čelně narazil do stromu. On i osmnáctiletý spolujezdec utrpěli zranění neslučitelná se životem. Další pasažérka, která seděla na zadním sedadle, byla s těžkým zraněním letecky transportována do nemocnice.
"Při ohledání vozidla policisté zjistili, že ani jeden z pasažérů nebyl připoután bezpečnostním pásem," uvedla k nehodě policejní mluvčí Tereza Neubauerová.
Zákon mluví jasně. Řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující. Bez výjimek.
Život dokáže bezpečnostní pás zachránit zhruba okolo 90 % lidí mimo obec a o něco méně v obci. "Stále však riskují spolujezdci, především na zadních sedadlech, kteří ještě asi nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle," upozorňuje BESIP.
Co se přesně děje s nepřipoutaným člověkem ve vozidle?
"Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90,130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí," uvádí odborníci.
Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec.
Účinnost bezpečnostních pásů ovlivňuje druh nárazu
Účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %.
Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14x častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají 6x častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají 4x častěji než ti připoutaní.
Poutejte se správně a na všech místech
Podmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je vždy jejich správné použití. Proto je potřeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě. Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paží - může vás to stát život. Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty, při kolizi by mohly způsobit velmi vážná zranění. Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután - může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech.
Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.
Airbag pásy nenahradí, naopak může ublížit
Řada motoristů se zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je však pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bez výjimky bezpečnostní pásy zapnuté!
Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.