Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Ministerstvo dopravy připravuje změnu bodového systému, který v Česku funguje od roku 2006. Měl by být jednodušší a přehlednější, ale také přísnější. Chystají se pouze čtyřbodové a šestibodové tresty, bude platit pravidlo "dvakrát a dost" či "třikrát a dost", podle závažnosti prohřešku. Zvýší se také sazby pokut pro vybrané přestupky.
Na českých silnicích loni zemřelo celkem 565 lidí, o 63 více než předloni. Mírně se zvýšil i počet nehod a zraněných. I když jsou statistiky nehodovosti za rok 2018 horší než za poslední tři roky, situace není kritická. „Jde o třetí nejlepší výsledek od roku 1961 co se týče počtu úmrtí,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podle ředitelství dopravní policie byly v minulém roce nejčastějšími příčinami nehod nepozorní řidiči. Nedostatečná pozornost řidičů stála za více než 17 tisíci nehodami. Celkově jde o téměř 20 procent z celkového počtu nehod.
Z celkových 565 obětí většina připadala na řidiče. Za volantem jich zemřelo 349. Dalšími nejohroženějšími skupinami byli chodci, kterých zemřelo 113 a spolujezdci, kterých přišlo o život 103.
Ministerstvo dopravy chce změnit bodový systém
„Cílem ministerstva dopravy je bodový systém radikálně zjednodušit a nastavit tak, aby bylo jasně dané, kdo co dostane za jaký přestupek. Místo nynějších pěti kategorií bodů, budou jen dvě kategorie - šest a čtyři body,“ uvedla pro iDNES.cz tisková mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Pokud návrh projde, bodování dopravních provinění bude přísnější (viz obrázek). Zmizí totiž dva nejnižší stupně bodového postihu. Zpřísnit by se měl například trest za telefonování při řízení. Místo současných dvou trestných bodů by řidiči mohli nově dostat čtytři, pokuta by se ve správním řízení mohla vyšplhat na 10 tisíc korun.
„Zaznamenali jsme nárůst počtu dopravních nehod u cyklistů,“ uvedl Lerch. Doplnil, že je dobrou zprávou, že i když bylo těchto nehod více, následky nebyly tak často fatální jako v minulosti. Nárůst byl pozorován také u chodců, tam se naopak počet fatálních zranění zvýšil (smrtelná zranění na přechodech pro chodce).
Přibylo opilých řidičů
Především důsledky vysoké rychlosti se projevily také na počtu těžce zraněných. Těch bylo v loňském roce podle Centra dopravného výzkumu 2 406, tedy o tři procenta více, než v předchozím roce.
„V roce 2018 jsme zaznamenali nárůst počtu řidičů pod vlivem alkoholu,“ uvedl Lerch. Tři čtvrtiny nehod způsobených v opilosti podle dat policie zaviní řidiči, kteří mají více jak jedno promile alkoholu v krvi.
Cyklisté jsou podle policie vůbec nejvíce nedisciplinovanou skupinou, co se týče pití alkoholu a jízdy. Téměř každá třetí dopravní nehoda způsobená cyklisty je podle Lercha pod vlivem alkoholu.
Nehodovost negativně ovlivnily další faktory jako kvalita veřejných komunikací a celkové stáří tuzemského vozového parku. Tradičně rizikovým faktorem byli mladí a začínající řidiči. Podle statistik až čtvrtinu nehod zavinili řidiči s praxí do pěti let.
„Počasí výrazně ovlivnilo vývoj nehodovosti,“ řekl Lerch. Na vině byly neobvykle teplé měsíce, především květen a listopad. Hezké počasí láká na silnice více řidičů, nehody jsou tak častější. Rok 2018 přitom na silnicích začal poměrně slibně. Únor 2018 se zapsal do historie jako měsíc s vůbec nejnižším počtem obětí na silnicích. Zemřelo 21 lidí.
Galerie - Ministerstvo dopravy chce zpřísnit bodový systém a zvýšit pokuty
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.