Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Autonehoda je zlým snem pro každého, ať už ji zažil či ne. Velmi nepříjemná je nejen nehoda samotná, ale i následné řešení s ní spojené. Pokud patříte mezi ty šťastné, kteří dosud s autonehodou nemají zkušenost, přečtěte si následující článek, ve kterém zjistíte potřebné informace krok po kroku.
K dopravní nehodě může dojít velmi snadno a v pouhém zlomku vteřiny. Mezi nejčastější příčiny patří nepřiměřená rychlost, nedání přednosti a nesprávné předjíždění. Všechny tyto příčiny bývají zpravidla umocněny nepozorností, bezohledností a často nedostatkem zkušeností řidiče.
Mezi další nejčastější příčiny dopravních nehod patří:
- nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
- nevěnování se řízení
- nesprávné otáčení a couvání
- nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly
- nedání přednosti v jízdě
- vjetí do protisměru
Zamyslete se, zda některé vyjmenované chyby sami neděláte a snažte se jim vyvarovat. Dodržením všech těchto pravidel nejlépe předejdete dopravní nehodě a jejímu řešení.
Zajímavost: Častým mýtem mezi řidiči je nebezpečí výbuchu při nehodě vozidel s přestavbou na LPG. Opravdu se jedná pouze o mýtus, který statistiky nehodovosti každý rok vyvracejí. Takto upravené vozy jsou stejně bezpečné, jako na klasické typy paliv.
1. Zastavte a zabezpečte vozidlo
V případě nehody je nezbytně nutné nejprve zabezpečit vlastní vozidlo a místo nehody. Okamžitě proto zastavte auto, vypněte motor a zapněte varovné blinkry. Oblečte si reflexní vestu a za havarovaná auto umístěte výstražný trojúhelník, který je součástí povinné výbavy.
Trojúhelník umístěte na okraj vozovky tak, aby byl pro projíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Pokud došlo k nehodě v blízkosti křižovatky, umístěte výstražný trojúhelník vždy před křižovatku.
2. Zkontrolujte místo nehody
V prvních okamžicích po zajištění místa nehody ověřte, zda na místě není někdo zraněný. V případě zranění ihned volejte záchranou službu. Zkontrolujte také, zda z aut nevytéká palivo, případně větší množství oleje. Při větším úniku provozních tekutin je nezbytné na místo zavolat hasiče k jejich zajištění.
Zajímavost: Ze statistik pojišťoven dlouhodobě vychází, že nejbezpečnější značkou vozů je Volvo. První místa v žebříčku obsadilo Volvo V70, S80, S60 a V90.
3. Rozhodněte, zda na místo volat policii
Pokud došlo k některým výše jmenovaným okolnostem, je vše jasné a policie je již na cestě. V opačném případě je pouze na účastnících nehody a rozsahu škody, zda policii na místo zavolají. Policii můžete volat ke každé nehodě, nicméně od roku 2009 platí, že není její asistence povinná u nehod se škodou menší než 100 000 Kč. Pokud se všichni účastníci dopravní nehody dohodnou policii k místu nehody nevolat, můžete postoupit k dalšímu kroku.
Kdy musíte volat policii?
- pokud došlo ke zranění některého z účastníků nehody, které vyžaduje ošetření
- v případě, že byla během nehody usmrcena osoba
- v situaci, kdy došlo k zablokování dopravy, jejíž plynulost nejste schopni sami obnovit
- škoda na vozidle včetně přepravovaných věcí přesáhla hranici 100 000 Kč
- byl poškozen majetek třetí osoby (například u auta na leasing)
- poškodili jste pozemní komunikaci
- došlo k újmě na životním prostředí (např. únik paliva z vozidla)
- pokud některý z účastníků odmítá spolupracovat při sepsání záznamu o nehodě
Ve všech těchto bodech je přivolání PČR nezbytné a v případě nepřivolání se dopouštíte velmi vážného přestupku s hrozící vysokou pokutou.
TIP: Potřebujete nový automobil? Pořiďte si ŠKODA plus ojeté vozy s garancí kvality a původu.
4. Zjistěte, kdo je viníkem nehody
Spolu s ostatními účastníky dopravní nehody se v tomto bodu shodněte, kdo je viníkem. Pokud se neshodnete, bude jistější přivolat PČR, která tento problém vyřeší za vás. Nepodléhejte stresu a vše v rámci možností v klidu a důsledně proberte. Vyjasněte si také veškeré detaily, které budete posléze zaznamenávat do formuláře o nehodě.
5. Vyplňte formulář o nehodě
Pokud je dohoda se všemi aktéry nehody bezproblémová, přichází na řadu dokumentace nehody, kterou následně bude vyžadovat pojišťovna. Pokud máte možnost, nafoťte místo nehody i havarovaná vozidla a pusťte se do vyplňovaní Záznamu o dopravní nehodě.
Postupně vyplňte všechny kolonky formuláře. Nachystejte si řidičský průkaz a technický průkaz, v několika krocích budete muset vyplnit jejich čísla a údaje v nich uvedené. Ve formuláři popište situaci tak, jak se odehrála a přidejte i jasný nákres nehody. Vše uvádějte pravdivě, jasně a pečlivě. Celý formulář bude hlavním podkladem pro pojišťovnu a po podepsání všemi účastníky i jediným svědectvím o průběhu nehody.
Obrázek: Nákres nehody ve formuláři musí být přehledný a jednoduchý. Nakreslete celou situaci tak, aby bylo ihned jasné, kdo je viníkem nehody a jak se udála.
Několik prázdných formulářů vám poskytne pojišťovna při sjednání smlouvy, případně si ho na jejích stránkách můžete stáhnout a posléze vytisknout. Pokud sebou formulář nemáte, nemusíte zoufat, stačí záznam sepsat na prázdný papír.
Měl by obsahovat:
- přesnou identifikaci účastníků nehody (jméno, adresu, telefon)
- identifikaci vozidel (typy, značky, registrační značky)
- čísla pojistných smluv a jejich platnost (tyto údaje jsou na Zelené kartě)
- průběh, příčiny a následky dopravní nehody
6. Nahlaste událost pojišťovně
Nyní je nutné nahlásit nehodu pojišťovně viníka nehody - tj. tam, kde má uzavřené povinné ručení. Sdělte operátorovi vaši situaci a veškeré údaje, které od vás bude vyžadovat. Nachystejte si proto veškeré doklady. Operátor pojišťovny vaši nehodu zaznamená a sdělí vám číslo škodní události.
Co je třeba pro nahlášení pojišťovně?
- číslo pojistné smlouvy (na zelené kartě)
- jméno a příjmení
- co přesně se při nehodě stalo
- telefonní číslo ze kterého voláte
- místo, kde se přesně nacházíte
- rozsah poškození vozidla
- zda nehodu šetřila policie
Pro další krok v řešení budete vyzvání k poslání formuláře o nehodě, což můžete učinit poštou, případně jednodušší formou na internetových stránkách pojišťovny.
Pokud jste viníkem nehody a nemáte havarijní pojištění, pojišťovna vám samozřejmě žádnou opravu neproplatí. V pozici oběti budou veškeré opravy a náklady proplaceny z povinného ručení viníka. V zásadě existují dva druhy řešení, jedním z nich je oprava auta ve smluvním servisu vaší pojišťovny, druhým proplacení předpokládaných výdajů na opravu.
7. Zajistěte odtah vozidla
V případě, že je váš vůz po nehodě nepojízdný, musíte zařídit jeho odtah. Kontaktujte proto asistenční službu pojišťovny (její číslo naleznete na Zelené kartě vozidla). Drtivá většina pojišťoven základní asistenci nabízí a vaše auto odtáhne do servisu zdarma. Odmítněte všechny nabídky jiných odtahových služeb – pokud si ji neobjednáte přes asistenční službu, pojišťovna vám odtah nezaplatí.
8. Domluvte si prohlídku vozu
Pokud byl nutný odtah vozidla do servisu, tento krok už za vás vyřeší pojišťovna se smluvním servisem. V případě, že auto je pojízdné, kontaktujte pojišťovnu a domluvte si prohlídku vozidla. Ve smluveném termínu se dostaví technik, který posoudí rozsah poškození a vše zdokumentujte. Rozhodně do jeho prohlídky na vozidle nic neopravujte a vše nechejte v původním stavu. Pokud to uděláte, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí pouze tabulkovou cenu poškozeného dílu, která může být jen zlomkem skutečné ceny. Proto je nutné nejprve se domluvit s pojišťovnou, nejlépe na její klientské lince.
9. Oprava vozidla
Pokud jste se dohodli s vaší pojišťovnou na opravě v autorizovaném servisu, nemusíte již prakticky nic řešit a pouze čekáte na dokončení opravy vašeho vozidla. Většina pojišťoven nabízí ve svém “základním balíčku” zapůjčení náhradního vozidla servisem zdarma na dobu 5 dní. Žádné starosti už tedy mít nebudete, autoservis si veškeré další formality vyřídí sám s vaší pojišťovnou a vy pouze přijedete pro opravený vůz.
Tip: Některé autoservisy vyřídí kompletní administrativu s pojišťovnou za vás. Stačí využít formuláře pro vyřízení pojistné události.
V případě, že jste se s technikem dohodli na vyplacení konkrétní částky na váš účet, musíte počítat s několika dny, než se částka na vašem účtu objeví. Většina pojišťoven ovšem jedná rychle a částka by měla přijít cca do týdne od samotné prohlídky a ohodnocení škody. Poté už vás čeká jen hledání vhodného servisu.
Nyní už víte vše potřebné. U samotné nehody zachovejte především rozvahu, jednejte klidně a vše si pečlivě zdokumentujte. Při následném řešení pojistné události dbejte pokynů vaší pojišťovny a celý průběh bude hladký.
Hodně štěstí na silnicích.
zdroj foto: pixabay.com, autoopat.cz
Galerie - Jak postupovat při dopravní nehodě
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.