Nejdůležitější je nezmatkovat, upozorňují policisté na nebezpečnou situaci, kdy se řidič ocitne na dálnici v protisměru. Stává se překvapivě poměrně často a jak se v takové chvíli správně zachovat?
V průměru dvakrát do měsíce přijmou policisté na tísňové lince 158 oznámení týkající se jízdy v protisměru na dálnici D11. Na místo oznámení vyráží zpravidla hned několik policejních hlídek, aby zbloudilé vozidlo co nejbezpečněji svedly na nejbližší výjezd a zabránily tak dalším dopravním kolizím.
Poslední případ jízdy v protisměru, který řešili policisté v Královéhradeckém kraji, se stal v uplynulých dnech o půl druhé ráno. Oznamovatel na linku 158 sdělil, že na dálnici D11 po projetí exitu na 90. km ve směru jízdy na Jaroměř minul proti němu jedoucí neznámé bílé vozidlo. S ohledem na vážnost situace, neprodleně kontaktoval policisty, kteří při kontrole dálnice již na vozidlo „nenarazili“. Tato událost se obešla bez zranění, ale případná srážka by mohla být fatální.
"Řešení této velmi nebezpečné situace při jízdě v protisměru na dálnici proto musí být okamžité s cílem eliminovat riziko srážky s jiným vozidlem," říká mluvčí královéhradecké policie Šárka Pižlová.
Neotáčet se a necouvat!
V takovém případě musí řidič co nejrychleji a bez otáčení zastavit vozidlo v odstavném pruhu, tedy co nejvíce vlevo u krajnice, zapnout varovná světla, obléknout si reflexní vestu a schovat se za svodidla pro své bezpečí. Neměl by také zapomenout na umístění bezpečnostního trojúhelníku do vzdálenosti minimálně 100 metrů před vozidlo z pohledu přijíždějících vozů.
Jeho povinností je rovněž okamžité nahlášení vzniklé situace na linku 158 s přesnou identifikací místa odstaveného vozidla a vyčkání příjezdu hlídky. Stejně důležité je také co nejrychlejší nahlášení jízdy v protisměru i ostatními účastníky silničního provozu na policejní linku s upřesňujícími informacemi. O odvrácení případného střetu vozidel totiž rozhodují vteřiny.
"Nejúčinnější je však co nejpozorněji sledovat dopravní značení, a to zejména v místech, která jsou pro řidiče nová. V současné době hojně využívaný pomocník řidičů je navigace. Nutné je ovšem jí umět používat, v žádném případě jí nelze jen pouze „slepě“ naslouchat. Řidiči by měli dát přednost selskému rozumu," vysvětluje mluvčí policie.
Ve většině případů jízdy v protisměru na rychlostních komunikacích řidič najede na dálnici v jiném směru, než má v úmyslu. Místo toho, aby opustil dálnici až na nejbližším výjezdu, zde se na mimoúrovňové křižovatce otočil do správného směru jízdy, začne zmatkovat. V tísni ze vzniklé situace, která je umocněna příkazem navigace „otočte se“, se otočí. Najede do rychlého jízdního pruhu a v domnění, že již jede ve správném směru, vyrazí protisměrem ke stanovému cíli.
"Takový řidič není v danou chvíli schopen rozeznat skutečnost, že se řítí po rychlostní komunikaci protisměrem. Z tohoto důvodu apelujeme na řidiče, kterým se již taková věc stane, aby zachovali chladnou hlavu, neriskovali svůj život a životy ostatních účastníků provozu otáčením, či couváním na rychlostních komunikacích," varuje Pižlová.
Co tedy dělat v protisměru?
- Zastavte na krajnici, ideálně na levé vedle nejpomalejšího jízdního pruhu, pokud to však možné není, pak neriskujte a zastavte co nejblíže středovému pásu dálnice.
- Zapněte varovné blinkry, ať je vaše auto více vidět.
- Utečte z vozidla v reflexní vestě za svodidla. Bohužel i správně odstavené vozidlo představuje vysoké riziko srážky.
- Volejte linku 158 a informujte Policii o své poloze, vyčkejte do jejího příjezdu.
Jak se zachovat, vidíte-li jiné vozidlo v protisměru?
V tomto případě je postup jednoduchý – pokud je to možné, okamžitě se spojte s Policií ČR prostřednictvím linky 158 a informujte ji o poloze auta v protisměru.
Již dnes funguje na dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí opačným směrem, okamžitě spustí poplach v centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD a jeho následkem je řidičům zobrazována varovná zpráva na elektronických infotabulích v daném úseku.
„Když řidič zaregistruje zprávu o vozidle v protisměru, měl by zvýšit pozornost, zpomalit a zařadit se do pravého jízdního pruhu,“ dodává Tomáš Neřold s tím, že BESIP Ministerstva dopravy ve spolupráci s dopravní policií, Ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic nyní řeší umístění značky STOP PROTISMĚR ve vytipovaných rizikových místech na dálnici. První značky by se mohly na dálnicích objevit během jara.
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.