Nové otázky pro autoškoláky se zaměřují na zranitelné účastníky provozu


Dne:30.04.2022 | autor: Monika Vojáčková

Nové otázky pro autoškoláky se zaměřují na zranitelné účastníky provozu

Ministerstvo dopravy představilo novou sadu nových otázek pro autoškoláky. Třetí sada obsahuje 26 statických otázek, tři simulace a nově tři videa z reálného provozu. Otázky jsou zaměřeny na zranitelné účastníky provozu. Poprvé se s nimi adepti setkají u zkoušek 6. června, kdy budou nasazeny do ostrých testů u zkoušek z autoškoly, uvádí server iDNES.cz.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s asociací autoškol představuje nové sady otázek se čtvrtletním odstupem. Opět jsou sezonně zaměřené, tentokrát jsou hlavními hrdiny chodci, cyklisté a motorkáři. Po lednové várce přichází další, která zachycuje nová témata a klade důraz na zásady defenzivní jízdy – předvídat, odhadovat a analyzovat rizika v provozu. Například školáka, který může vyběhnout zpoza autobusu na zastávce.

Přibývají animace a videa

V předchozí sadě otázek byly novinkou animace, nyní přibývají videa natočená v reálném provozu, u kterých má žák posuzovat různé situace a různé varianty otázek. Dvě ze tří čerstvě představených videí vypadají letmým pohledem identicky, jsou ovšem zaměřeny na jiné otázky.

„Textovou i audiovizuální formou budou ještě lépe představovat budoucím řidičům běžný provoz, ve kterém se budou moci již zakrátko po složení zkoušky pohybovat. Nově nebudou chybět ani plnohodnotná videa například s pohybujícími se chodci, takže zase celý systém posouváme dál,“ představil soubor nových otázek ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Stanislav Dvořák.

Začlenění otázek do systému měl na starost státní podnik Cendis, podle něhož bylo nutné systém rozšířit o několik možností jejich zobrazení.

„Při cvičném testu se lze k videu vrátit zpátky, ale vždy se musí vidět celé, aby bylo možné zadat či změnit odpověď. Chtěli jsme se tak co nejvíce se přiblížit reálné dopravní situaci, kdy řidič v provozu nemá možnost zastavit čas, vrátit se a rozhodnout se jinak, správně,“ popsal ředitel Cendisu Jan Paroubek.

Ze tří nových animací je jedna zaměřená na záchranářskou uličku a další dvě na motorkáře a cyklisty.

Celkem je devět stovek otázek

Do roku 2023 by se Asociace autoškol a ministerstvo dopravy chtěly dostat na cílové množství 1 400 otázek, nyní jich je asi 900. Každý žadatel v současnosti u zkoušky řeší 25 příkladů.

Nové otázky podle Jiřího Novotného, místopředsedy asociace autoškol, radikálně neovlivnily úspěšnost žadatelů u zkoušek. Zdůrazňuje, že nejde o zpřísnění, ale o to, aby se žadatelé více vzdělávali. „Sledujeme zvýšený zájem o teoretickou přípravu žadatelů,“ říká Novotný. Podle Milana Jandy změnila přístup žadatelů také novela zákona, která snížila počet pokusů u zkoušek.

Experti už dlouho volají po změně. Zatímco v 60. a 70. letech byly československé autoškoly na absolutní světové špičce a zahraniční instruktoři mohli jen závidět, v 90. letech se začala situace obracet a nyní uchazeči o řidičský průkaz pracují při zkouškách s dvacet let starými standardizovanými otázkami, které se dají naučit a již příliš nereflektují aktuální dopravní situaci na silnicích

Modernizace vzdělávání řidičů a podoby autoškol označil v lednu ministr dopravy Martin Kupka za jeden ze svých hlavních úkolů. V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba 120 000 žadatelů ročně.

Portál Chcižít.cz je na Facebooku - děkujeme za podporu!
Klikněte na To se mi líbí

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.


Rady a tipy

Nebezpečí únavy: Ospalý řidič reaguje podobně jako podnapilý!

Ospalost zpomaluje reakce, snižuje vnímavost a zhoršuje rozhodovací schopnosti, a to obdobně jako alkohol. Velmi ospalí lidé se ve skutečnosti chovají velmi…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
© Chcižít.cz | 2000 - 2024 | Vyrobil INET-SERVIS.CZ Kontakt | Nastavení cookies