Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Zdroj: ČRo
Bez zapnutého bezpečnostního pásu řidič riskuje nejen zdraví, ale i pokutu. Pokud navíc bourá a připoutaný není, nemusí dostat odškodnění. Přes 40 procent Čechů přiznalo, že tu a tam jezdí v autě bez pásu. Ukázal to průzkum agentury Stem/Mark pro společnost Vindicia, která pomáhá odškodnění vymáhat. Loni v listopadu se ho zúčastnilo tisíc lidí.
Podle statistik Ministerstva dopravy je nepoutání se dokonce druhým nejčastějším prohřeškem na českých silnicích. Průzkum zjistil, že mladší řidiči do 29 let jsou v tomto ohledu disciplinovanější než ti ve středním věku. Neodradí je ani dvoutisícová pokuta, kterou můžou za tento přestupek na místě od policie dostat.
Nad nepoužíváním bezpečnostních pásů se pozastavuje i šéf dopravní policie Jiří Zlý: „Porušování právních předpisů této země je ve společnosti dlouhodobě zakotveno. Nejde pouze o respektování zákona o silničním provozu, ale může se to dotýkat celé řady jiných věcí.“
Podle Zlého by se měly pojišťovny víc zajímat o příčiny nehod. A pokud zjistí, že se řidič při nehodě zranil kvůli nějakému přestupku, měla by z toho vyvodit důsledky. „Pakliže dojde k nějaké dopravní nehodě či zranění a v šetření se zjistí, že osoba nepoužila bezpečnostní pás, pojistné by se mělo krátit. Tím by totiž pojišťovna upozornila na důležitost bezpečnostních prvků,“ domnívá se Zlý.
Ve městě bez pásu
Česká asociace pojišťoven potvrzuje, že u nehod můžou likvidátoři nahlížet do policejních spisů. Pokud zjistí, že zranění souvisí s nějakým přestupkem, může pojišťovna krátit plnění.
„U bezpečnostních pásů není vždy průkazné, že člověk nebyl připoutaný. Některá zranění po připoutání pásem jsou typická, ale ne vždy se to dá ověřit. Pro pojišťovnu je důležité, zda existuje příčinná souvislost mezi nehodou a tím, že člověk nebyl připoutaný. Potom opravdu může dojít ke krácení pojistného plnění,“ vysvětluje mluvčí asociace Veronika Nová.
V některých případech může řidič přijít až o polovinu peněz. Jeden takový případ popisuje výkonný ředitel společnosti Vindicia Tomáš Beck: „Dotyčný během jednoho roku prodělal dvě dopravní nehody. Ani jednu z nich nezavinil, kvůli tomu, že ani v jednom z případů nebyl připoután, mu ale pojišťovna zkrátila plnění o 50 procent.“
Podle dopravního experta Romana Budského z Platformy „Vize Nula“, která se snaží snížit nehodovost v Česku na minimum, se stane většina dopravních nehod ve městě. A řidiči si často mylně myslí, že střet bez zapnutého bezpečnostního pásu ustojí. „Lidé, kteří zejména po městě jezdí bez pásu, protože jsou to z jejich pohledu krátké vzdálenosti, se vystavují riziku, že v případě kolize utrpí zranění, které může být vážné či dokonce smrtelné,“ vysvětluje.
Pojišťovny přitom platí za újmu na zdraví při dopravních nehodách stále víc peněz. Podle dat České asociace pojišťoven to je téměř pět miliard korun za rok.
Jak Češi porušují pravidla na silnicích?
ano / ne (v %)
hrubé porušení pravidel silničního provozu 20 / 80
řízení pod vlivem alkoholu 15 / 85
ignorování bezpečnostního pásu 43 / 57
zdroj: Vindicia Stem/Mark
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.