Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Zdroj: Policie ČR
Smyk dokáže potrápit nejen řidiče začátečníka, ale i profesionála (nedávno například bourala sanitka převážející pacienta). Do smyku se s vozem můžete dostat nejen na namrzlé silnici, ale také velmi snadno na mokré silnici. Jinak se chová automobil s předním a jinak se zadním náhonem. Jak se v takové situaci za volantem správně zachovat? Více v článku.
Obecně lze použít 3 pravidla: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.
"Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním," upozorňuje policejní mluvčí Eliška Majerová. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd.
Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol). Zimní pneumatiky velmi ovlivní brzdnou dráhu.
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
• ubrat plyn
• nepoužívat brzdu
• volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
• sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat
Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):
• ubrat plyn
• nikdy nebrzdit
• natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.