Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Důvod je prostý, dělat dvě věci současně nelze stoprocentně, a pokud řidič telefonuje dokonce bez hands free, omezuje své možnosti i tím, že k ovládání automobilu má jen jednu ruku. Hlavně však rozptyluje svou pozornost, takže není připraven psychicky ani fyzicky, aby řešil případné nenadálé situace.
Průzkumy prokázaly, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody obdobně jako například alkohol. Riziko nehody stoupá na čtyřnásobek, přičemž nebezpečnější než samotné držení přístroje je ztráta pozornosti a koncentrace na jízdu. Reakce jsou pomalejší až o jednu a půl vteřiny, což představuje prodloužení brzdné dráhy o desítky metrů. Při nejvyšší povolené rychlosti například na dálnici 130 km/h se takto prodlouží brzdná dráha až o 50 metrů! Nesoustředění řidiči podle zjištění psychologů přehlížejí značky a mnohdy nedají přednost v jízdě.
Všichni experti se shodují, že v automobilu existuje jediný bezpečný způsob použití mobilního telefonu: před jízdou ho včas vypnout.
Zákon o této problematice hovoří jasně:
Paragraf 7, odst. 1, c)
Řidič nesmí:
c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení,
Novela upřesňuje dosavadní zákaz, který teoreticky mohl být obcházen tím, že řidič vzal mobil mezi rameno a hlavu a nedržel ho v ruce. Pokud někdo telefonuje za jízdy, porušuje ovšem současně jednu se základních povinností řidiče – „věnovat se plně řízení vozidla“ (paragraf 5, odst. 1b).
A co Vás čeká, když Vás „načapá“ policejní hlídka s mobilním telefonem?
“Pane řidiči, to bude za 3 body.“
Zdroj: www.novapravidla.cz
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.