Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Povinnost mít sjednané povinné ručení zakotvuje zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Ne každý však dbá zákonů a někteří si dokonce myslí, že nesjednáním povinného ručení ušetří. Je tomu opravdu tak nebo se vám zanedbání zákonné povinnosti prodraží?
Co je povinné ručení a k čemu slouží?
Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla musí mít každý provozovatel vozidla. Povinné ručení v podstatě chrání všechny účastníky provozu. Jak je to možné? Výhodou pro pojištěného je, že nemusí hradit škodu, kterou způsobil. Uhradí ji za něho totiž pojišťovna poskytující povinné ručení. Je třeba si dát pozor na pojistné limity, ty se u jednotlivých povinných ručení liší. Pojistné limity mají taky vliv na cenu povinného ručení. Levné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla bude mít zpravidla nižší pojistné limity, kdežto kvalitní povinné ručení bude mít limity zpravidla vyšší. Pojistný limit stanovuje hranici, do které bude pojišťovna škodu hradit. Zpravidla bývá sjednáváno na 35 milionů, což je zákonem stanovená nejnižší hranice. My ale doporučujeme sjednat si limit vyšší. Při škodách na majetku a hlavně potom na zdraví se můžete hravě vyšplhat i na částku převyšující 50 milionů korun.
Povinné ručení nepotřebuji a nemám, co mi hrozí?
Jak je již zmíněno výše, povinné ručení chrání v podstatě všechny účastníky provozu. Stále se však mezi řidiči najdou tací, kteří povinné ručení uzavřené nemají. Jaké sankce mohou za porušení zákonné povinnosti hrozit? Za porušení zákona se v tomto případě udělují zpravidla finanční sankce, které mohou vyšplhat až do desetitisíců korun (konkrétně 5-40 tisíc korun). Dalším (spíše takovým nepřímým) trestem je povinnost uhradit škodu, která byla provozem vozidla způsobena.
Jak zjistí, že nemám povinné ručení?
Jednoduše kontrolou. Tuto kontrolu provádí jednak Policie ČR při běžných silničních kontrolách a také Česká kancelář pojistitelů v součinnosti s pojišťovnami, které mají povinnost poskytovat údaje o uzavření povinného ručení, popř. o jeho zrušení. V případě, že Česká kancelář pojistitelů kontrolou zjistí, že auto není pojištěné, může pak vymáhat částku od 20-300 korun denně za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěné (dle každého vozidla individuálně). Jednoduchou matematikou pak zjistíte, že jezdit jen nějaké dva měsíce bez povinného ručení se rovná zaplacenému povinnému ručení na celý rok. Pokud je vozidlo nepojištěné déle než 14 dní, je vyřazeno z registru vozidlu, a tudíž již nesmí být nikdy provozováno na pozemních komunikacích.
Nemít povinné ručení se nevyplatí
Dle online srovnávače povinného ručení se jeho cena zpravidla pohybuje v řádech tisíců korun. Když si sečtete všechny sankce, které hrozí, když nemáte povinné ručení, dostáváme se do řádů desetitisíců (a to v lepším případě, když nezpůsobíte žádnou nehodu). Nemít povinné ručení se zkrátka nevyplatí.
Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.