Datum nehody: neuvedeno, dopravní nehody dnes
Zdroj: iDNES.cz

Blíží se čas, kdy budeme muset měnit letní pneumatiky za zimní. Málokoho proto potěší zpráva, že cena zimních pneumatik se meziročně zvýšila průměrně zhruba o šest procent. Důvodem je zejména nedostatek výrobních surovin a drahá námořní kontejnerová doprava. Za sadu zimních pneumatik si tak letos řidiči připlatí v průměru téměř pět set korun.
Přes vyšší ceny poptávka roste a v polovině září se prodalo o šedesát procent víc pneu než před rokem a o čtvrtinu víc než v roce 2019. Vyplývá to z údajů serveru pneumatiky.cz.
Zdražování se týká všech výrobců, ale nejvíc podle ředitele e-shopu Vojtěcha Schwangmaiera opět zdraží některé značky pneumatik z Číny. Dražší dopravou tak tyto pneumatiky postupně ztrácí hlavní konkurenční výhodu. Už na jaře řada čínských pneu nebyla schopna cenově konkurovat v ekonomické třídě evropským značkám, a prodejcům se proto nevyplatilo pneumatiky z Asie dovážet.
Zájem se očekává vyšší
Navzdory zdražení však lze podle Schwangmaiera očekávat vyšší zájem o zimní pneumatiky než loni. „Byť se ani letos při cestování v zimě některým omezením pravděpodobně nevyhneme, zatím to vypadá, že řidiči konečně vyrazí i na hory. To přirozeně podpoří zájem o nové zimní pneu,“ řekl.
To by mohlo znamenat horší dostupnost některých rozměrů v hlavní sezóně přezouvání, tedy především v druhé polovině října a první polovině listopadu.
„Že pneumatiky nebudou, straší výrobci každý rok, ale letos si sami dělají legraci z toho, že tentokrát to bude pravda,“ komentuje Radek Grill, majitel e-shopu nejlevnejsipneu.cz a zakladatel značky pneumatik Tomket. Situaci pro iDNES.cz vysvětluje detailněji: „Teď je ještě situace relativně stabilní, protože se doprodávají zásoby z loňské sezony, kdy se méně jezdilo kvůli covidu. Tyto pneumatiky ještě dovozci nakoupili za lepší ceny, takže ani zdražení ještě není citelné. Nové pneumatiky, které nyní přicházejí, jsou ale už dražší a je jich málo.“
Nejoblíbenější je Barum
Posilují prémiové značky. Jejich podíl v prodejích letos stoupl o čtyři procentní body na 38 procent. Naopak ekonomické pneu sedm procentních bodů ztratily a jejich podíl klesl na 47 procent. Řidiči se tak po epidemii koronaviru vracejí k běžnému chování a častěji volí bezpečnější pneu, za které víc utratí.
Nejoblíbenější značkou zimních pneumatik je tradičně český Barum, na který minulou zimní sezónu přezouvalo dvacet procent řidičů. Ve střední třídě má na trhu zimních pneumatik nejsilnější pozici jihokorejský výrobce Hankook a v prémiové třídě jsou nejoblíbenější finský Nokian a německý Continental.
Zájem o celoroční pneumatiky vzrostl za pět let o 151 procent na 6,8 procenta. Jako nejčastější důvody pro nákup celoročních pneumatik uvedlo 34 procent řidičů pohodlí, neboť nemusí přezouvat na druhou sadu. Dalších 27 procent řidičů volí celoroční pneumatiky kvůli úspoře za druhou sadu a podle 22 procent jsou zimy v posledních letech mírnější.

Líbí se vám portál Chcižít.cz? Podpořte nás kliknutím na tlačítko To se mi líbí dole.